
Mnohým z nás to může připadat přirozené, protože se takto osvětlují silnice a chodníky dlouhá léta, naopak když někde zahlédneme bílé světlo, podobné dennímu spektru, zdá se, že něco není v pořádku, a že oranžový nádech je přece „normální“.
Také nám může připadat, že oranžová barva je řidiči vnímána příjemněji a tedy, že přispívá k větší bezpečnosti silničního provozu. Žlutooranžové světlo přece tolik neoslňuje, navíc v jeho záři nepřehlédnete světla automobilů, která svítí bílým světlem. Takové myšlenky vás mohou napadnout, přitom je pravda někde úplně jinde, a je především velice prozaická.
Důvodem, proč je odstín pouličních světel takový, a ne jiný, je fakt, že je většina těchto světel osazena sodíkovými vysokotlakými výbojkami. Právě sodík způsobuje ono typické zbarvení dožluta. Sodíkové výbojky dnes již téměř plně nahradily rtuťové výbojky, které svítily více nazelenalým až namodralým světlem. Maximálně se s nimi setkáte v některých menších obcích.
Žlutooranžová barva má na silnicích svá úskalí
Sodíkovým výbojkám tedy patří svět již několik desítek let a dokonce ani v Praze se neuvažuje o jejich progresivní výměně za LED halogeny. Důvodů je více. Prozatím jsou stále tyto zdroje světla relativně levné, jejich životnost přesahuje 15 tisíc hodin, ovšem nevýhodou je především právě ta žlutooranžová barva. Je totiž vědecky prokázáno, že právě toto světelné spektrum narušuje lidskému zraku vnímání barev a navíc celý osvětlený prostor vnímáme jako celkově tmavší. V závěru to přináší snížené periferní vidění až o 35 procent ve srovnání s bílým světlem o stejné intenzitě. V silničním provozu je to tedy značná nevýhoda – potřebujete minimálně o třetinu delší čas k reakci na vozovce v případě nenadálé změny v silničním provozu. Paradoxně je bílé světlo tedy mnohem bezpečnější, než odstín emitovaný sodíkovou výbojkou.
Řada lidí již o této problematice ví a také se snaží o jistou změnu. Některé ulice už osvítily LED diodové zdroje, přesto si budeme muset ještě mnoho let počkat na radikálnější změnu. Dá se však očekávat pokles cen technologií LED a tím pádem se výrazněji podtrhnou jejich výhody – zejména extrémně dlouhá životnost, odolnost, jednodušší údržba (žádné startéry a předřadníky), a pochopitelně bezpečnější provoz na silnicích.