I přes den se musí svítit
Někteří z vás ještě pamatují dobu, kdy bylo rozsvícení světel u automobilu vázáno zejména nižší dohledností a obecně zhoršenými světelnými podmínkami. Byly to typické situace, kdy se již začalo smrákat, a kdy řidič prostě sám uznal, že je čas zapnout u automobilu světla. Výjimečně se osvětlení zapínalo i v situacích, kdy například vůz projížděl neosvětleným tunelem, za snížené viditelnosti vlivem deště, mlhy, sněžení, nízké oblačnosti a podobných atmosférických jevů. Ale v zásadě tu platilo jasné pravidlo – sám řidič určí kdy je vhodný okamžik uvedení světel do provozu.
Situace se změnila na počátku 21. století, kdy se nejprve muselo povinně zapínat osvětlení i v průběhu dne v zimním období, tedy přesněji řečeno v době, kdy platí původní, tzv. zimní čas. Mnozí lidé považovali toto rozhodnutí vlády za nesmysl, které degraduje lidskou důstojnost a zbavuje člověka samostatného uvažování, je totiž holý nesmysl zapínat světla v den, kdy svítí slunce, je „vymetená obloha“, dobrá dohlednost a viditelnost, kdy světla na autě nepřinesou žádný významný efekt. Namísto korekce původního rozhodnutí přišlo ještě horší – musíme svítit povinně neustále, ve dne, v noci, za slunce i za mlhy.
Když je v provozu automatika
Výše uvedená rozhodnutí vedla některé řidiče k automatizaci zapínání světelných okruhů, jde totiž o to, že pokud světla musí zapnout řidič, může na to jednoduše (a logicky) zapomenout ve chvíli, kdy přemýšlí nad deseti jinými věcmi, a zároveň venku svítí slunce a je perfektní dohlednost. S trochou nadsázky to můžeme přirovnat k situaci, kdy máte hlad, a tělo si samo řekne o stravu, a kdy hlad nemáte, a stravu vůbec neřešíte, prostě nač jíst, když nemám hlad?
K automatizaci spínání světla v autě slouží spínací relé světel 5j0941589, a pokud nejste automechanik a odborník v tomto oboru, můžete požádat příslušné osoby, případně šikovné kutily,, aby vám relátka zapojili a zajistili spínání světel po nastartování motoru.